fredag den 30. august 2013

Mine to første uger i Porto

De første to uger i Porto

Mit nye liv i Porto


Hej alle sammen i mit "kære" Danmark!

Mine første to uger i Porto har været noget af en rollercoaster ride! Jeg har oplevet så mange forskellige ting på kort tid - jeg har formået at fare vild i Lissabons underground, tog et par ture frem og tilbage for at finde frem til min endelige station for derefter at tage det lokale tog til Sintra. I toget kommunikerer jeg med en lille sød afrikansk pige på tegnsprog/halv råddent portugisisk men det gik alligevel godt med udveksling af smil!
Jeg har set og oplevet det fantastiske og magiske Sintra! Uanset i hvilken retning du kigger ser du skove og slotte over det hele! Simpelt magisk og bør opleves med egne øjne.



På min videre rejse til Porto - mit nye hjem, har jeg været så spændt at det var umuligt for mig at lave noget udover at kigge ud af vinduet samt følge med på min gps hvor i landet jeg befandt mig. Jeg ankommer endelig til Porto, Campanha station fuld af spænding samt udmattelse, kunne knapt lige bære min 24 kg tunge kuffert ned af togets trappetrin for derefter at lede efter manden der skulle hente mig (en kollega af min bolig agent der hjalp mig med at finde hus i Porto).




Første weekend var fed, utrolig, udmattende, vidunderlig og fantastisk! Blev budt velkommen af min roomie Nils fra Tyskland med et kram - jeg var blevet vant til at kysse folk på kinderne hver gang jeg mødte nye mennesker, så det at få et kram var lidt underligt men mindede mig også om hvem jeg virkelig er og hvor jeg kommer fra. Var knap nok "hjemme" i et par timer før jeg var på vej ud af døren for at mødes med min brasilianske veninde Rose - hun havde lavet velkomst middag til mig, mad pandekager. Virkelig lækkert!
Fredag aften var også den aften hvor jeg oplevede Porto's natteliv for første gang - det er som en labyrint på et bjerg - det går op og ned hele tiden, derfor er det ikke oplagt at gå i høje hæle da de i Portugal elsker at have brosten over det hele ;)



Søndag var vi i det historiske centrum af Porto, Ribeira og jeg fik smagt traditionelt portugisisk snack samt ægte portugisisk øl selvfølgelig. Fik jeg nævnt at deres øl har 5% alc.?
I Porto drikker de Super Bock, produceret ikke så langt væk fra Porto og minder meget om en Tuborg bare mere alc. %. Jeg drikker Sagres - produceret sydpå og minder om en Carlsberg, smagen er lidt stærkere end Super Bock.




Mine dage går med at være på stranden hvilket ligger 5 sekunder fra jeg går ud af hoveddøren i mit hus, og ellers har jeg været på surf skole hver dag i denne her uge.
Denne uge har mindet mig om hvor meget jeg elsker havet og alt hvad der hører til! Følelsen når vandet skyller ind over dine fødder efter du har ligget og bagt på stranden i solens hede, lyden når bølgen slår over og bliver til en kæmpe skum maskine, lyden når vandet er under surf boardet eller når bølgen er for høj og man laver et duck dive (man dykker ned med hele sit bræt og sig selv under bølgen), eller følelsen af at have fanget en bølge efter at have padlet og derefter surfer man på bølgen - FANTASTISK og sikke et rush det giver!



Jeg har så småt justeret mig til den portugisiske livsstil hernede, nogle dage føler jeg at jeg hører til her og andre dage føler jeg mig som en komplet fremmede fra det ydre rum.
Folk er åbenbart ikke vant til at se så lys en pige med gylden brun hud og med en højde her der ses for at være lidt over gennemsnittet af pigerne i Portugal.
Jeg bliver smigret når de i supermarkedet snakker portugisisk til mig og jeg rent faktisk forstår hvad de siger og jeg er i stand til at svare dem tilbage. Mit brug af portugisisk tale ligger på niveau med en baby - kan sige få ord som gul bil, eller koldt vand, udover selvfølgelig normal tale "hej hvordan har du det".
Sproget er meget besværligt og minder slet ikke om noget sprog jeg kender hverken dansk eller tysk. Hvert ord har to køn det kommer an på udsagnsordet og hvilket bogstav det ender på.. samt gul bil er ikke gul bil det er bil gul.. WHAAAAAT? Snak lige om baby snak for alle pengene. Så i dag har jeg spist en mango pink ;)



1 kommentar:

  1. KANOOONN at du har lavet en blog ! Det bliver spændende at følge og du skriver virkelig så godt. Hold da op du oplever mange ting - og har mange udfordringer! Du klarer det super fint og det er jeg sikker på du bliver ved med. Vi er så stolte af dig :-) Vi glæder os til at komme ned til dig så du kan vise os dit nye hjemsted. Og så vil jeg så gerne se dig på et board! ;-)

    SvarSlet